BAARN - De Nationale irritatieweek loopt vandaag op zijn einde. Tijdens deze week konden Nederlanders ongegeneerd hun grootste irritaties uiten op Twitter en Facebook. Ergernis nummer één? Andere mensen.
De vele inzendingen, vooral via Twitter, lieten duidelijk zien hoezeer ergernissen een rol spelen in ons dagelijks leven. En hoezeer we er toch ook de humor van in zien. Kwamen uit eerdere onderzoeken nog weleens zaken als hondenpoep en de wachtrij bij de kassa als hoogste uit de bus, anno 2011 lijken Nederlanders zich het meest te ergeren aan andere mensen: vervelende collega’s, luidruchtige medereizigers of toeristen die in de weg staan.
Social media ergernis
Met de groeiende populariteit van social media is ook een nieuwe ergernis geboren: irritant of verkeerd gebruik van deze media. Bijvoorbeeld mensen die teveel 'spammen' of die zomaar foto’s van anderen overnemen.
De top-5 van grootste ergenissen:
1. De ander
L’enfer, c‘ést les autres, zei Sartre al, en zijn adagium geldt ook voor Nederlandse twitteraars en Facebookers. 'Pratende mensen in het OV', 'collega's die je ongevraagd vertellen dat ze gaan plassen/lunchen/kopiëren/bellen/diëten/mediteren', buren, 'Toeristen die zo schrikken van jou op je fiets, dat ze midden op de weg blijven staan', 'babyboomers die met een zeker genoegen alle kwalen en dodelijke ziektes van hun leeftijdsgenoten bespreken'… Het overgrote deel van de ergernissen van Twitterend en Facebookend Nederland gaat over andere mensen.
2. Het verkeer
Deze 'Moeder van Alle Irritaties' is ook op internet erg aanwezig: 'bumperklevende Hummers', 'onnodig links rijden', 'onnodig rechts rijden', 'falende airco in de trein', het houdt Twitterend en Facebookend Nederland flink bezig.
3. Taal
Veel mensen ergeren zich aan elkaars taalgebruik. Bijvoorbeeld aan termen als 'probleemeigenaar' en '360 graden feedback', 'gezellig een theetje doen met de meiden', 'een stukje', 'mensen die me zeggen in plaats van mijn', 'per saldo' en 'uitrollen'.
4. Dingen
Mensen staan dan wel op nummer één, op Twitter en Facebook wordt ook veel geklaagd over dingen die niet doen wat je wilt: 'een spaarhalogeenlampje dat niet gedimd wil worden en daarom maar besluit om af en toe te gaan knipperen', 'als de douchegel weer terug de fles in glipt doordat je net niet hard genoeg knijpt'.
5. Social media
Mensen die actief zijn op social media, ergeren zich opvallend veel aan wat er juist op social media gebeurt: 'mensen met 'Passie voor social media' in hun bio', 'dat zogenaamde vrienden op Facebook je foto’s overnemen en geen vermelding maken van wie de foto is' en virals of spam. Het veelvuldig posten van ergenissen door veel twitteraars (voor deze Irristand), werd dus ook door sommigen als irritant ervaren. Een nieuw soort ergernis, kortom, lijkt geboren met de groeiende populariteit van Twitter en Facebook.
De Nationale Irritatieweek werd uitgeroepen door L.J. Veen en Maartje Fleur, auteur van het boek Irritant, en duurde van 21 tot en met 28 juni.