Er lijkt een verband te zijn tussen leraren met een burn-out en gestreste leerlingen. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of British Columbia.
De onderzoekers verzamelden op verschillende tijdstippen speekselmonsters van ruim 400 basisschoolleerlingen terwijl ze in de klas zaten. Ze testten hoeveel cortisol er in hun speeksel zat. Cortisol is een hormoon dat vrijkomt bij stress.
De leraren vulden een vragenlijst in, de Maslach Burnout Inventory. Aan de hand van hun antwoorden kon afgeleid worden in welke mate ze aan een burn-out leden.
Verband
In klassen met een docent die uitgeput was of een sterke mate van burn-out ervaarde, bleek het cortisolgehalte van de leerlingen verhoogd te zijn.
"Dit suggereert dat er in klassen besmetting plaatsvindt tussen leerlingen en hun leraren”, zegt Eva Oberle. “Het is niet bekend wat er als eerste was, het verhoogde cortisol bij de leerlingen of de burn-out bij de docenten. We zien het verband tussen de stress van de leraar en de leerlingen als een cyclisch probleem in klassen”.
Stressvol klimaat
Volgens Oberle kan een stressvol klimaat in een klas het gevolg zijn van docent die onvoldoende steun krijgt, waardoor deze zijn klas niet goed aankan. Vervolgens wordt er niet aan de behoeften van de leerlingen voldaan, waardoor zij gestrest raken.
Andersom is het ook mogelijk dat de stress begint bij de leerlingen. Docenten kunnen een burn-out krijgen als ze lesgeven aan een lastige klas met leerlingen met angstklachten, gedrags- of andere problemen.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Social Science & Medicine.
- Science Daily