Getty Images
AMSTERDAM - Voor kankerpatiënten chemotherapie ondergaan willen zij natuurlijk weten wat hen te wachten staat. Het ziekenhuis, brochures en internet worden het meest gebruikt als informatiebron, maar dit verschilt wel per patiëntengroep.
Deze conclusie trekken onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, het NIVEL en de Universiteit van Sydney in het tijdschrift Psycho-Oncology. Voor het onderzoek beantwoordden 354 patiënten in tien ziekenhuizen een vragenlijst
Bronnen
Oudere patiënten geven de voorkeur aan informatie over de behandeling van het ziekenhuis. Jongeren, mensen met een hogere opleiding en mensen voor wie het zoeken naar informatie een manier is om met de stress van de ziekte om te gaan, zoeken meer informatie op internet. zij raadplegen ook meer aanvullende folders en brochures.
Natuurlijk vormt persoonlijk contact ook een belangrijke informatiebron. Onafhankelijk van de leeftijd of het opleidingsniveau van de patiënt zijn dit de medische specialist, de verpleegkundige en familie of vrienden.
Behoefte
Het verschil in gebruikte informatiebron komt vooral voort uit een verschil in behoefte aan informatie. Daarbij komt dat hoe betrouwbaarder patiënten een informatiebron vinden, des te vaker ze die gebruiken.
"Als je alleen nog informatie via internet zou aanbieden, bereik je niet de mensen die het meest vertrouwen op brochures.", vertelt onderzoeker Linda Muusses. "We moeten daarom verschillende bronnen blijven aanbieden. Ze hebben allemaal hun functie. Iedere informatiebron bedient zijn eigen publiek."
Als aan de informatiebehoefte van patiënten wordt voldaan, kan dat hen helpen beter om te gaan met hun ziekte en hun welbevinden verbeteren.
Bronnen
Oudere patiënten geven de voorkeur aan informatie over de behandeling van het ziekenhuis. Jongeren, mensen met een hogere opleiding en mensen voor wie het zoeken naar informatie een manier is om met de stress van de ziekte om te gaan, zoeken meer informatie op internet. zij raadplegen ook meer aanvullende folders en brochures.
Natuurlijk vormt persoonlijk contact ook een belangrijke informatiebron. Onafhankelijk van de leeftijd of het opleidingsniveau van de patiënt zijn dit de medische specialist, de verpleegkundige en familie of vrienden.
Behoefte
Het verschil in gebruikte informatiebron komt vooral voort uit een verschil in behoefte aan informatie. Daarbij komt dat hoe betrouwbaarder patiënten een informatiebron vinden, des te vaker ze die gebruiken.
"Als je alleen nog informatie via internet zou aanbieden, bereik je niet de mensen die het meest vertrouwen op brochures.", vertelt onderzoeker Linda Muusses. "We moeten daarom verschillende bronnen blijven aanbieden. Ze hebben allemaal hun functie. Iedere informatiebron bedient zijn eigen publiek."
Als aan de informatiebehoefte van patiënten wordt voldaan, kan dat hen helpen beter om te gaan met hun ziekte en hun welbevinden verbeteren.
Bron
- Nivel