Vergoeding van incontinentieproducten: wat je moet weten

Advertorial

tena1
Tena

Het dragen van de juiste, discrete, comfortabele en betrouwbare incontinentieproducten heeft een grote invloed op de levenskwaliteit van mensen met incontinentieproblemen. In Nederland worden deze producten gelukkig vaak vergoed, maar er zijn wel enkele aandachtspunten. Het is goed om te weten dat je altijd zelf mag kiezen welk product je wilt gebruiken, ook als je zorgverlener een ander merk aanraadt.

Wanneer worden incontinentieproducten vergoed?

Incontinentieproducten vallen meestal onder de basisverzekering. Elke zorgverzekeraar heeft eigen voorwaarden. Vaak geldt de vergoeding alleen bij langdurige incontinentie, niet bij tijdelijke klachten. Urineverlies na een zwangerschap is bijvoorbeeld meestal van voorbijgaande aard, dan volgt geen vergoeding. Maar als de oorzaak een neurologische aandoening of medicatie is, kan het langer aanhouden. De (huis)arts bepaalt of het om een tijdelijk of langdurig probleem gaat. Met een doorverwijzing kun je vervolgens producten krijgen bij een zorgaanbieder.

Wie verstrekt mijn vergoede incontinentieproducten?

Zorgverzekeraars sluiten overeenkomsten met bepaalde leveranciers van incontinentieproducten. Dat kan je eigen apotheek zijn, maar ook een online aanbieder of een zorgverlener op afstand. Hoeveel keuze je hebt, is afhankelijk van het type verzekering. De vergoede hoeveelheid kan per zorgverzekeraar verschillen. Met een budgetpolis heb je doorgaans de minste keuze, met een restitutiepolis de meeste.

Tena2
Tena

Wat als mijn voorkeursproduct niet wordt vergoed?

Als jouw favoriete product niet voor vergoeding in aanmerking komt, zijn er verschillende mogelijkheden. Overweeg om met de zorgverzekeraar in gesprek te gaan over de opties. Het aantekenen van bezwaar behoort ook tot de mogelijkheden. Maar onthoud: Welke keuze je ook maakt, je bent altijd vrij om het product te kiezen dat bij jou past. Neem dus zeker contact op met je zorgverzekeraar voordat je een definitief besluit neemt!

Heeft u nog vragen?

Voor meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen, kijk op www.vrijkeuze.nl. Of bel gratis met de TENA Advieslijn op 0800 - 0227500. Zij staan klaar om je verder te helpen. Want jij verdient het om je zelfverzekerd en comfortabel te voelen, elke dag weer!

Meer informatie over de vergoedingen >>