UTRECHT - Acht van vijftien veelgebruikte cosmeticaproducten bevatten nanodeeltjes, zonder dat dit op de verpakking staat vermeld. Dat stelt Natuur & Milieu. De organisatie liet een analyse doen door onderzoeksinstituut RIKILT, Instituut voor Voedselveiligheid.
Nanodeeltjes zijn extreem klein en worden steeds meer in consumentenproducten toegepast vanwege hun versterkende, antibacteriële of uv-werende werking. Er is echter nog geen duidelijkheid over de veiligheid van nanodeeltjes. Natuur & Milieu adviseert mensen dan ook deze producten niet te gebruiken tot dat er wel duidelijkheid is.
Ook wil Natuur & Milieu dat fabrikanten de aanwezigheid van nanodeeltjes in hun producten zo snel mogelijk op het etiket vermelden en dat Nederland, net als Frankrijk, initiatief neemt voor een openbare database met alle consumentenproducten waarin nano is verwerkt.
Bijwerkingen
Naar schatting zijn er al meer dan duizend consumentenproducten met nanodeeltjes op de markt. Nanodeeltjes kunnen onverwachte bij-effecten hebben die volgens veel wetenschappers nog niet goed onderzocht zijn.
Uit onderzoek blijkt dat er in veel nanodeeltjes titaandioxide zit, bijvoorbeeld als UV-filter in cosmeticaproducten. Deze kunnen voor ontstekingen zorgen en mogelijk zelfs schade aan het DNA veroorzaken. Schade aan het DNA kan in bepaalde gevallen leiden tot kanker.
250 Lezeressen van het blad Linda gaven gehoor aan een oproep van Natuur & Milieu om hun favoriete cosmeticaproduct te laten testen op de aanwezigheid van nanodeeltjes. Uit de meldingen werden de vijftien meest gemelde producten geselecteerd. In vijf gezichtscrèmes, twee foundations en één mascara werden nanodeeltjes aangetroffen. Op geen enkel product werd vermeld dat er nanodeeltjes in zaten.
Reactie producenten
Natuur & Milieu heeft de resultaten voorgelegd aan de producenten. Maar de organisatie meldt dat geen van hen heeft gereageerd op het verzoek om onderzoeksrapporten over de veiligheid van hun producten te overleggen.
Natuur & Milieu vindt dat alleen veilige, goed geteste en nuttige producten op de markt aangeboden mogen worden. Sijas Akkerman van Natuur & Milieu: "Er moet meer onderzoek komen naar de specifieke risico’s van nanodeeltjes, om te beginnen bij consumentenproducten. Vooralsnog moet de consument in ieder geval weten in welke producten nano verwerkt is, zodat hij zelf kan kiezen om dit product wel of niet te kopen."
- Natuur en Milieu