Huisartsenposten slecht telefonisch bereikbaar

Getty Images

Telefonische wachttijden bij huisartsenposten zijn ontmoedigend lang. Dat toont onderzoek aan van de Consumentenbond.

Voor het onderzoek belde de Consumentenbond twintig keer met veertig huisartsenposten. Bij één huisartsenpost was de wachttijd zelfs 26 minuten.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "We hebben de huisartsenposten gebeld op de niet-spoedlijn en we worden niet blij van de resultaten. Van de 40 zijn er 38 niet in staat om het merendeel van de telefoontjes binnen twee minuten aan te nemen."

Amsterdam

De huisartsenpost van Amsterdam scoort het slechtst: bij 17 van de twintig belpogingen is de wachttijd langer dan twee minuten, gemiddeld zelfs tien minuten. De grens van twee minuten is belangrijk bij de huisartsenpost om te voorkomen dat mensen de spoedlijn gaan bellen.

Alleen bij Doktersdienst Groningen en Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe/Noordwest Overijssel kwamen de wachttijden niet boven de 2 minuten. Het is de bedoeling dat patiënten de huisartsenpost alleen bellen met klachten die niet tot de volgende dag of tot na het weekeinde kunnen wachten.

Verbinding verbroken

Tijdens het onderzoek werd tien keer de verbinding door de huisartsenpost verbroken en dat soms na elf minuten in de wacht te hebben gestaan. De resultaten van het onderzoek van de Consumentenbond verschillen opvallend van het onderzoek naar telefonische wachttijden door InEen, de landelijke vereniging van georganiseerde eerstelijnszorg. InEen concludeert dat van alle telefoontjes gemiddeld 75 procent binnen 2 minuten wordt beantwoord.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) noemt de resultaten van het onderzoek van de Consumentenbond 'zorgwekkend', maar wil het eerst bestuderen voor er stappen worden ondernomen tegen huisartsenposten die te laat opnemen.

Auteur 
Bron 
  • Consumentenbond