De helft van de patiënten ervaart barrières in een gesprek met een arts. Vooral kwetsbare patiënten, zoals chronisch zieken, durven tijdens een gesprek met hun arts niet verder te vragen.
De meeste patiënten willen niet lastig zijn of hebben het idee dat de arts te weinig tijd heeft. Dat meldt gezondheidsinstituut Nivel maandag na onderzoek onder ruim 1.300 patiënten.
"Er blijft altijd maar die grote afstand of dat ontzien van de dokter. Patiënten zijn bang dat de dokter het te druk heeft, ze zien de volle wachtkamer en ze maken hun eigen behoefte ondergeschikt aan de agenda van de dokter”, aldus NIVEL-programmaleider Sandra van Dulmen.
Check bij patiënt
"Artsen moeten zich ervan bewust zijn dat dit leeft bij patiënten", zegt Van Dulmen. "Ze moeten meer moeite doen om na te gaan of patiënten al hun vragen hebben gesteld en aangeven dat er in het consult ruimte is om vragen te stellen. Patiënten aan de andere kant kunnen beter beslagen ten ijs komen en vragen voorbereiden. Artsen zouden ze gericht op kwalitatief goede informatie kunnen wijzen op internet of op papier, informatie die patiënten vóór het consult kunnen bekijken om zich daarop voor te bereiden. Nu gebeurt het nog te vaak dat een patiënt een medische term niet begrijpt, zonder dat hij de mogelijkheid krijgt dat te zeggen."
Volgens Nivel ervaren patiënten bij verpleegkundigen opvallend genoeg veel minder vaak een barrière. Mogelijk hebben ze dan minder het idee dat er te weinig tijd is.
- Nivel