NEW YORK - Google, Facebook en vele andere bronnen van informatie op internet veranderen de manier waarop mensen dingen zich herinneren. Dat blijkt uit onderzoek van Amerikaanse psychologen.
Of het nu de naam is van een acteur die op het puntje van je tong ligt of zelfs de verjaardag van een geliefde. Je hoeft het tegenwoordig alleen maar even in te typen en je hebt het antwoord al.
Als gevolg hiervan wordt internet in letterlijke zin steeds meer een onderdeel van het geheugen van mensen. Feiten die voorheen uit het hoofd werden geleerd, worden nu niet meer opgeslagen omdat mensen weten dat ze die informatie toch ook op een computer terug kunnen vinden.
Google-effect
Eén van de onderzoekers, Betsy Sparrow van Columbia University in New York City, spreekt van het Google-effect. "Google is gewoon een andere vorm van extern geheugen." Voorheen zouden mensen bijvoorbeeld vrienden of familie als 'extern geheugen' gebruiken en vragen wanneer iemand ook al weer jarig was. Nu wordt gezocht op internet.
Experimenten
De onderzoekers voerden vier experimenten uit op studenten. Daarbij werd gekeken hoe afhankelijk hun geheugen is van computers. Bij één experiment werd studenten gevraagd verschillende kennisvragen te beantwoorden. Ze bleken sterk te reageren op de woorden die te maken hadden met computers. Volgens de wetenschappers een teken dat de studenten meteen aan hun computer denken als het gaat om het herinneren van feiten.
Bij een ander experiment moesten de studenten feiten uit hun hoofd leren en daarna opslaan op de computer. De deelnemers bleken zich beter te herinneren waar ze iets hadden opgeslagen, dan wat ze hadden opgeslagen.
Volgens Sparrow kunnen de resultaten van het onderzoek er aan bijdragen dat mensen dingen uiteindelijk beter gaan begrijpen en leren. De resultaten van het onderzoek zijn online gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Science.
- WebMD