Kinderen die online spelletjes spelen waarin reclame voor voedsel zit verwerkt, eten kort daarna 55 procent meer snoep dan kinderen die een online game spelen waarin speelgoedreclame zit verwerkt. Dat blijkt uit onderzoek van gedragswetenschapper Frans Folkvord van de Radboud Universiteit.
Tweederde van de kinderen in de basisschoolleeftijd spelen minstens eens per week een spelletje op het internet dat gemaakt is om een merk onder de aandacht te brengen. Meestal gaan die reclames over snacks en snoep. Slechts 6 procent van de kinderen heeft in de gaten dat zo'n game reclame is. Terwijl ze dus wel van invloed zijn op hun gedrag. Folkvord pleit er dan ook voor dat de spelletjes verboden worden. Hij promoveert op 13 januari 2016.
Voor zijn onderzoek testte de gedragswetenschapper de effecten van verstopte online voedselreclame op het eetgedrag van meer dan duizend kinderen.
"Anders dan op de televisie, waar je duidelijk afgebakende reclameblokken hebt zodat je je kunt wapenen tegen de verleiding, is reclame op internet vermengd met andere dingen. Op websites van voedselfabrikanten staan spelletjes waarbij kinderen bovendien de optie krijgen om spelletjes aan vriendjes door te sturen." Zelfs als er duidelijk merknamen of -logo’s in beeld komen, herkennen kinderen de spelletjes niet als reclame.
Fruit
Overigens maakt het niet uit of de spelletjes over snoep gaan of over fruit: als er een spelletje over eten was gespeeld, werd er daarna meer gesnoept. Kinderen aten in vijf minuten pauze na het spelen van de eetgames 72 kcal meer dan kinderen in de controlegroep.
Folkvord vindt dat er een fundamentele discussie gevoerd moet worden om voedselreclames voor kinderen te verbieden.
- Radboud Universiteit Nijmegen