Er zijn veel te veel duurzaamheidskeurmerken. Dat vindt 70 procent van de Nederlanders, blijkt uit onderzoek van Motivaction onder bijna 1100 mensen in opdracht van Milieu Centraal.
Volgens directeur Vera Dalm van Milieu Centraal niet zo verwonderlijk. 'Alleen al voor eieren zijn er 19 keurmerken en logo’s. En wat is het verschil tussen een ei?'
Eén voldoende
Uit de keurmerkenwijzer van de voorlichtingsorganisatie blijkt al jaren dat het aantal keurmerken en logo's stijgt. Consumenten weten inmiddels niet meer welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. Welk keurmerk geeft de garantie dat je een duurzaam product koopt? Van de dertien logo´s en keurmerken voor eieren die aan consumenten werden voorgelegd, was er maar één die een voldoende kreeg: het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming.
Ook ontbreekt het mensen aan kennis over duurzaamheidskeurmerken. Consumenten kennen het verschil niet tussen logo's die niet over duurzaamheid gaan en keurmerken. Zo werd het groene blaadje van het Europese keurmerk voor biologische landbouw nauwelijks gezien als betrouwbaar, terwijl dit een breed geaccepteerd en gecontroleerd keurmerk is. Toch heeft 40 procent van de Nederlandse consumenten meer vertrouwen in de kwaliteit van een product als er een keurmerk op staat.
Milieu Centraal doet, in opdracht van de overheid, onderzoek naar een duidelijker systeem. Daarvoor zijn ze in gesprek met keurmerkhouders, brancheorganisaties en supermarkten.
- Milieu Centraal