Etiketten te vaak onbegrijpelijk
Slechts een kwart van de Nederlanders heeft vertrouwen in de informatie op het etiket van een voedingsmiddel. Daarbij vindt 40 procent etiketten over het algemeen onbegrijpelijk en onleesbaar.
Dat blijkt uit een enquête gehouden onder 850 bezoekers van GezondheidsNet.nl. Ruim een kwart van de ondervraagden inspecteert het etiket van een voedingsmiddel altijd. Nog eens 43 procent doet dit meestal. Het etiket wordt vooral in de winkel bekeken en 75 procent koopt een product wel eens niet om wat ze op het etiket lezen.
Waar kijken we naar?
De ingrediënten zijn veruit het meest bestudeerde onderdeel van het etiket, bijna 80 procent bekijkt deze altijd of meestal. Daarna volgen de prijs (72 procent) en voedingswaarden (57 procent), maar ook de hoeveelheid kilocalorieën en de verpakkingsinhoud worden regelmatig onder de loep genomen.
Thuis kijken de ondervraagden naar dezelfde zaken, maar met 80 procent is daar de gebruiks- of bereidingswijze het belangrijkste aspect. De prijs wordt thuis minder bestudeerd, in plaats daarvan kijken mensen vaker naar de bewaarwijze (57 procent).
Opvallend is dat veel deelnemers lang niet altijd weten hoe ze producten moeten bewaren. Daarbij kent 30 procent het verschil tussen de tht- (tenminste houdbaar tot) en tgt-datum (te gebruiken tot) niet. De helft eet wel eens een product dat over de tgt-datum is, terwijl je volgens het Voedingscentrum een product waarvan de tgt-datum is verstreken eigenlijk weg moet gooien.
Suiker vermijden
Als ze naar de ingrediënten kijken, letten de ondervraagden vooral op de aanwezigheid van suiker of suikervervangers, de aanwezigheid van vetten en de aanwezigheid van E-nummers. Ook naar zout en kleurstoffen wordt veel gekeken. Ook bij de voedingswaarden wordt vooral gekeken naar suiker, vetten en zout. Hierbij is ook de energie in kilocalorieën een aspect waar consumenten op letten.
Keurmerken en herkomst
Een op de vijf kijkt nooit naar de aanwezigheid van keurmerken op een etiket. Wanneer wel aandacht wordt besteed aan keurmerken, letten we vooral op de merken voor biologisch, een gezonde keuze en fairtrade. Ruim de helft van de deelnemers aan de enquête kijkt regelmatig naar het land van herkomst: bij de meesten gaat de voorkeur uit naar producten afkomstig uit Nederland.
E-nummers
Hoewel de meeste mensen binnen het onderzoek vooral op suiker letten, wordt er ook aan E-nummers redelijk wat aandacht besteed. Zeker 60 procent probeert bepaalde E-nummers zoals aspartaam, bepaalde kunstmatige kleurstoffen of glutamaat (ve-tsin) uit de weg te gaan. Een op de vijf probeert zelfs alle E-nummers te vermijden en vindt dat alle E-nummers verboden zouden moeten worden. Zij denken ook (onterecht) dat alle E-nummers kunstmatige stoffen zijn. Tot slot is de helft van de ondervraagden van mening dat hoe meer E-nummers een product bevat, des te slechter het voedingsmiddel is.