Food-introducties populair bij vrouwen

Getty Images

BAARN - Als het gaat om voeding zijn veel Nederlandse vrouwen innovators of early adopters.

Zo’n 35 procent van de Nederlandse vrouwen koopt als eerste een nieuw foodproduct zodra het in de winkel ligt. Ter vergelijking: als het gaat om huidverzorging of cosmetica is slechts 12 procent van de vrouwen een ‘early adopter’, bij kleding 25 procent. Het zijn vooral hoogopgeleide vrouwen en moeders met thuiswonende kinderen die zich laten classificeren als ‘innovators’ binnen het segment voeding.

Inspiratiebronnen
Tv, tijdschriften en internet zijn veel gebruikte inspiratiebronnen als het gaat om voedingsproducten. Mobiel internet staat hierbij nog in de kinderschoenen. Slechts 3 procent van de vrouwen geeft aan internet via haar mobiel als inspiratiebron voor de dagelijkse maaltijd te gebruiken (mannen 6 procent). Maar met het snel groeiende aantal smartphones in Nederland mag worden verwacht dat dit percentage de komende tijd zeker zal toenemen.
Recepten blijven belangrijk voor vrouwen: 60 procent vindt het leuk om nieuwe recepten uit te proberen. Eveneens 60 procent scheurt wel eens recepten uit tijdschriften. Eén op de vijf vrouwen kijkt ook op de verpakking van voedingsproducten voor recepten of tips.
In het onderzoek ‘Het Fijne van Vrouwen’ wordt de Nederlandse vrouw breed in kaart gebracht. De resultaten van het onderzoek zijn vergelijkbaar met resultaten van onderzoeken uit 2005 en 2000.

Auteur 
Bron 
  • Adformatie