BAARN - Veel consumenten denken dat producten waarop staat dat ze biologisch, in de buurt geproduceerd of ‘fair trade’ zijn ook minder calorieën bevatten. Dit blijkt uit onderzoek van de University of Michigan.
Proefpersonen kregen een fictief chocolademerk te zien. Sommige mensen kregen te horen dat de cacaoboeren een eerlijke prijs kregen voor hun product, anderen dat zij juist geen eerlijke prijs ontvingen.
In een tweede onderzoek werd aan een groep verteld dat de producent uitstekende salarissen en gezondheidszorg bood aan de werknemers. Een andere groep hoorde het tegenovergestelde of kreeg geen informatie over de werkomstandigheden.
Gezondheidsclaims
De zogenaamde fair trade chocolade werd door de proefpersonen als minder calorierijk beoordeeld. Proefpersonen dachten ook dat er minderen calorieën in zaten als hen verteld werd dat de cacaoboeren goed behandeld werden.
Hetzelfde effect treedt op bij voedingsmiddelen met gezondheidsclaims. Zo denken veel mensen dat producten met minder vet of cholesterol of juist extra vezels minder calorieën bevatten.
"Het ethische gedrag van een voedselproducent beïnvloedt dus hoe de consument denkt over de voedingswaarde en hoe gezond een product is – ook al heeft het in feite niets met elkaar te maken”, aldus Jonathon Schuldt.
- Medical Xpress