Bijna alle Nederlanders (91 procent) willen gezonder leven, maar vinden een gezond eetpatroon lastig vol te houden. Dit komt vooral door het ongezonde aanbod in de supermarkten en onduidelijke etiketten op de producten, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder ruim duizend Nederlanders van 25 jaar en ouder.
Ruim de helft (56 procent) vindt dat het aanbod in de supermarkt gezonder moet en nog eens 69 procent vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of het product nu wel of niet gezond is.
Wirwar aan claims
"(...) De wirwar aan claims maakt het de consument niet makkelijker. 46 procent geeft dan ook aan niet alles te geloven wat er op de etiketten staat. Uitermate frustrerend voor de vele Nederlanders die graag een gezonde keuze willen maken in de supermarkt. Vandaar dat wij niet kunnen wachten tot het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score in 2021 zijn officiële intrede doet in de Nederlandse supermarkt," zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Minder reclame, gezonder aanbod
Naast de onduidelijke etiketten, vindt meer dan de helft (61 procent) ook dat er minder reclame gemaakt moet worden voor ongezonde voeding. Ook het aanbod in de supermarkt moet voor 56 procent van de respondenten veel gezonder. Zo zijn suikers en zout nog steeds overmatig aanwezig in veel producten. Het ongezonde aanbod speelt consumenten die graag gezonder willen eten dan ook parten. Zo’n 60 procent geeft aan hierin belemmerd te worden door ongezonde verleidingen. Voor consumenten die willen afvallen ligt dit percentage nog hoger, namelijk 67 procent.
Gezond eten duurder?
Tot slot denkt drie op de tien respondenten dat gezond eten duurder is dan de ongezonde keuze, waardoor zij belemmerd worden in hun gezonde doelen.
"Kijkend naar de resultaten van ons onderzoek blijkt maar weer dat we in de supermarkt nog een wereld te winnen hebben als het gaat om de consument makkelijk een gezonde keuze te laten maken", aldus Molenaar.
Campagne 'Gezonde Keuze'
Om consumenten te helpen bij een gezonder eetpatroon start de Consumentenbond deze maand de campagne 'Gezonde Keuze'. Tien weken lang informeren zij consumenten over voeding, fitheid, balans en rust. Met een 10-delige e-mailreeks en online events maken zij het de consument iets makkelijker om in de supermarkt en daarbuiten gezonde keuzes te maken voor een gezond en gebalanceerd leven. Ga naar de website van de Consumentenbond om je in te schrijven.
- Consumentenbond