DEN HAAG - Steeds meer Nederlanders willen hun eetpatroon verbeteren, maar bijna de helft vindt het moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Ook de behoefte aan informatie over gezonde en minder gezonde producten groeit.
Dat blijkt uit het onderzoek 'Dagelijks eten', uitgevoerd onder ruim 2200 consumenten door GfK in opdracht van het Voedingscentrum. In 2007 en 2009 werden kennis, houding en gedrag over gezond(er) eten ook al eens onderzocht. De nieuwste resultaten laten een paar opvallende trends zien.
Eetpatroon verbeteren
In 2009 had 35 procent van de Nederlanders de intentie het eigen eetpatroon verbeteren. In 2011 is dit gestegen naar 41 procent. Wel geven nu meer mensen aan het moeilijk te vinden om het eigen eetpatroon te verbeteren. Meer dan de helft van de consumenten wil daarom graag meer informatie over gezond eten en een groter aanbod van gezonde producten.
Gedrag
Het meest genoemde gedrag om te verbeteren is: minder snoepen, gezond(er) eten en meer/vaker fruit eten. Als consumenten gezond willen eten, letten ze het meeste op genoeg groenten eten, gevarieerd eten en genoeg fruit. Opvallend genoeg eten Nederlanders echter nog altijd veel te weinig groente en fruit, zo blijkt uit de meest recente Voedselconsumptiepeiling (RIVM, oktober 2011).
Lastig
Gezond eten blijkt soms lastig. Daarom willen consumenten meer praktische informatie om gezond te eten. Veel meer mensen (57 procent) dan in 2007 (35 procent) geven aan hieraan wel eens behoefte te hebben. Dit geldt voor jongeren vaker dan voor ouderen. Bijna de helft van de Nederlanders wil bovendien graag bij de aankoop van voedingsmiddelen geïnformeerd worden over welke producten gezond zijn en welke niet.
Fabrikanten
Winkels zouden volgens 53 procent van de consumenten ook meer gezonde producten moeten aanbieden. Ook fabrikanten kunnen hun producten gezonder maken, vindt driekwart. Kant-en-klaarmaaltijden en soepen, maar ook brood en groente in blik of glas zou bijvoorbeeld minder zout kunnen. Minder vet en minder suiker scoren ook hoog op de wensenlijst van consumenten. En als de producten gezonder worden, dan is tweederde van de mensen bereid daarvoor iets meer te betalen.
- Voedingscentrum