UTRECHT - De openingstijden van de huisarts zijn niet altijd toereikend en veel mensen kunnen niet altijd binnen 24 uur bij hun huisarts terecht. Dit blijkt uit een peiling die de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de Zorgbelangorganisaties hebben gehouden.
Van de 4000 deelnemers meldt bijna tweederde dat de openingstijden van de huisarts niet altijd toereikend zijn. Ook geeft de helft aan 's ochtends in enige mate problemen met de telefonische bereikbaarheid van de huisarts te ervaren.
Vijfhonderd deelnemers geven aan hun toevlucht te zoeken bij de spoedlijn of de huisartsenpost. Slechts 34 procent van de deelnemers geeft aan altijd binnen 24 uur bij hun huisarts terecht te kunnen.
Ook geeft 14 procent van de deelnemers aan van huisarts te willen veranderen. Nog eens 11 procent is in de afgelopen twee jaar van huisarts veranderd. Belangrijkste redenen waren ontevredenheid (50 procent), verschil van inzicht (35 procent) en de bereikbaarheid (20 procent) van de huisarts.
Ruim de helft van de ondervraagden die van huisarts wil veranderen, ervaart belemmeringen om te kunnen veranderen. Onderlinge afspraken tussen huisartsen wordt als belangrijkste obstakel genoemd. Dit terwijl huisartsen alleen een volle huisartsenpraktijk als geldige reden mogen geven om patiënten eenzijdig te weigeren.
- NPCF