UTRECHT - Bij de huisarts hang je nog wel eens in de wacht. Ruim 30 procent van de patiënten vindt deze slechte telefonische bereikbaarheid van huisartsen een probleem. Zij willen graag dat de telefoon binnen een minuut wordt opgenomen. En dit is lang niet altijd het geval.
Deze conclusies trekken onderzoekers van het NIVEL in het tijdschrift Huisarts & Wetenschap. Zij maakten tijdens het onderzoek gebruik van het consumentenpanel Gezondheidszorg. Dit panel bestaat uit ongeveer 6000 mensen van 18 jaar en ouder.
112
Patiënten willen graag snel te woord worden gestaan als ze de huisartspraktijk bellen. Slechts 60 procent krijgt bij de eerste belpoging contact. Wanneer telefonisch contact niet direct lukt, probeert het merendeel het later opnieuw. Een op de tien patiënten belt echter de spoedlijn en 4 procent belt 112.
Een minuut
In 2008 bepaalde het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dat huisartsenpraktijken binnen twee minuten de telefoon moeten opnemen. Voor de spoedlijn geldt dat dit binnen dertig seconden moet. Onderzoek, door onder andere de Inspectie voor de Gezondheidszorg, toonde toen al aan dat het slecht gesteld was met de telefonische bereikbaarheid van huisartspraktijken.
Uit het onderzoek van het NIVEL blijkt nu dat patiënten strenger zijn dan de minister en de inspectie. Zij vinden dat ze binnen een minuut iemand van de huisartsenpraktijk aan de telefoon moeten hebben.
Verschil
“Er zit een verschil tussen wat patiënten verwachten van de telefonische bereikbaarheid van hun huisarts en wat huisartsen bieden. Dit verschil is ook al eerder geconstateerd en laat zich niet makkelijk oplossen.", vertelt Margreet Reitsma, onderzoeker bij het Nivel.
"Toch is een goed toegankelijkheid van groot belang. Daarom is het nog steeds belangrijk dat huisartsen zoeken naar manieren waarop zij een goede bereikbaarheid van hun praktijk kunnen organiseren. Daarnaast is het belangrijk dat huisartsen helder zijn over wat patiënten op dit vlak van hun huisarts mogen verwachten.
- Nivel