Grote verschillen in kwaliteit hoorwinkels

Getty Images

DEN HAAG - Slechthorenden krijgen niet altijd goed advies bij hoorwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.

De Consumentenbond liet 13 slechthorende proefpersonen samen met een ervaren 'mysteryshopper' langsgaan bij 100 hoorwinkels voor een intakegesprek. Ze gingen voor een nieuw of vervangend hoorapparaat.

Elk koppel bezocht van de 5 audicienketens minimaal één filiaal: Beter Horen, Hans Anders, Hoorprofs, Schoonenberg Hoorcomfort en Specsavers. De kwaliteit van het advies van de audiciens bij het intakegesprek is beoordeeld.
Gediplomeerd medewerkerHoorwinkels met een gediplomeerd audicien kunnen geregistreerd zijn in het openbare StAr-register en hebben dan meestal het keurmerk 'De audicien'. De slechthorenden die op pad gingen voor de Consumentenbond  werden bij het eerste gesprek niet altijd geholpen door een gediplomeerd medewerker. In 21 van de onderzochte winkels werd de slechthorende geholpen door een assistent, audicien-in-opleiding of hoorspecialist.

Alleen bij Specsavers hielp altijd een door StAr geregistreerd audicien. Alleen door de juiste vragen te stellen komt een audicien achter de situatie van consumenten. In het onderzoek van de Consumentenbond woog dit aspect zwaar mee. Schoonenberg scoorde hierop het best, Hans Anders het slechtst. Het verschil tussen de offertes per persoon was ook groot, gemiddeld zo'n €1700.

Auteur 
Bron 
  • Consumentenbond