BAARN - Ruim 70 procent van de Nederlanders zegt een klacht in te dienen als zij ontevreden zijn over een zorgverlener. Toch vindt een derde van de patiënten klagen te veel gedoe.
Het respect voor de zorgaanbieder is groot: voor 36 procent is dit een reden om geen klacht in te dienen. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Motivaction onder 1079 Nederlanders in opdracht van financieel-juridisch dienstverlener DAS.
Klacht
Slechts 15 procent van de ondervraagden heeft daadwerkelijk een klacht ingediend over de zorg van ziekenhuis, huisarts of tandarts. Over de behandeling in het ziekenhuis wordt het meest geklaagd. De klachten gaan hierbij vooral over een verkeerde diagnose of behandeling. Bij tandartsen/ orthodontisten wordt vooral geklaagd over een te hoge rekening. Slechte communicatie en informatie is daarnaast een veelgenoemde reden om te klagen
Huisartsen, tandartsen en fysiotherapeuten handelen de klachten meestal zelf af. Bij ziekenhuizen en door psychiater/psycholoog worden klachten vaker via de formele weg afgewikkeld. De ondervraagden vinden dat met name klachten in het ziekenhuis slecht worden afgehandeld. Bij zorgverleners als een huisarts en fysiotherapeut worden de klachten vaker goed afgehandeld.
Zorgverleners
Van de mensen die werken in de zorg heeft 22 procent weleens een klacht ontvangen. Twee op de vijf zorgverleners verwacht de komende jaren met claims en geschillen te maken te krijgen.
- DAS