De meeste Nederlanders willen wel minder verspillen, maar vinden dit in de praktijk nog heel lastig. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum.
Simpele middelen als ‘een boodschappenlijstje maken’ en ‘thuis de voorraad checken’ worden nog te weinig gebruikt. Ook door te veel te koken en restjes niet meer te gebruiken, gooien Nederlanders onnodig vaak iets weg. Toch geeft 80 procent van de consumenten aan zelf al iets te doen om voedselverspilling te voorkomen.
"Een positieve ontwikkeling is dat Nederlanders minder vaak dan in 2011 voedsel direct weggooien na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum", licht Corné van Dooren, specialist Duurzaam eten van het Voedingscentrum toe. "Zij ruiken er aan en bekijken het product en besluiten dan wat ze er mee doen. Bij producten met een THT-datum is dit de beste manier om te beoordelen of het nog goed is."
Boodschappen
Het blijkt dat er nog veel stappen gezet kunnen worden bij het tegengaan van voedselverspilling. Consumenten zien een boodschappenlijstje en je voorraad checken niet als belangrijke manieren om zelf thuis verspilling te voorkomen. Uit eerder onderzoek is echter gebleken dat dit wel degelijk zorgt voor minder verspilling. Niettemin doet de meerderheid van de shoppers vaak tot altijd boodschappen met behulp van een boodschappenlijstje; dit is vergelijkbaar met 2011. En geeft bijna de helft van de Nederlanders aan voedselverspilling tegen te gaan door alleen te kopen wat hij nodig heeft.
Weggooien
Bij ruim een op de vier ondervraagden is teveel gekookt de voornaamste reden voor het weggooien van eten. De helft van de respondenten geeft aan zijn macaroni af te wegen voor hij gaat koken en is dus bewust bezig met de benodigde hoeveelheid. Deze mensen gebruiken een weegschaal, een kopje, een maatbeker of ze gebruiken de streepjes op de verpakking.
Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de Nederlanders aan zijn gevoel te gebruiken (44 procent) of zelfs zonder meer het hele pak in de pan te gooien (13 procent). Jongeren onder de 30 jaar koken vaker op gevoel dan andere leeftijdsgroepen. Corné van Dooren: "Hier valt nog een wereld te winnen, want als je op gevoel kookt, blijkt het in de praktijk vaak te veel."
Voor het onderzoek werden ruim 2000 Nederlanders ondervraagd door GfK.
- Voedingscentrum