Sportkijkers eten minder

Getty Images

WAGENINGEN - Een handige tip voor wie minder wil gaan eten: kijk sportreclames op tv en de kans is groot dat je het volgende bord minder vol schept.

Tot die conclusie kwam Ellen van Kleef, onderzoeker van Wageningen University, in haar onderzoek naar de effecten van reclame op het eetgedrag.

"Reclame speelt onbewust een grote rol in het eetgedrag", stelt van Kleef. "Van fastfoodreclame krijg je honger, terwijl reclame ook aantoonbaar je voorkeur voor een bepaald type voedsel beïnvloedt." Maar reclame kan ook een positief effect hebben.

Eetgedrag
Om er achter te komen wat de invloed was van sportreclame op het eetgedrag ontwierp Van Kleef een proefopzet waarbij de deelnemers werd verteld dat het om reclameonderzoek ging.

Proefpersonen kregen verschillende reclames te zien die ze moesten beoordelen. De helft kreeg neutrale commercials te zien over bijvoorbeeld verzekeringen, auto's of huishoudelijke apparatuur. De andere helft zag reclames die met sport te maken hadden. Na afloop werd de deelnemers om een oordeel gevraagd.

De beoordeling van de reclames was echter het rookgordijn om het ware onderzoek te verhullen: verandert sportreclame het eetgedrag? De proefpersoenen kregen na afloop als 'bedankje' een gratis lunchbuffet aangeboden.

Hiermee begon het echte onderzoek zonder dat de deelnemers het wisten. Schalen eten stonden onopvallend op weegschalen en ongemerkt konden onderzoekers zo meten hoeveel elke persoon opschepte.

Kwart minder calorieën
De resultaten logen er niet om. De groep die sportreclames had gezien at gemiddeld bijna een kwart minder calorieën vergeleken met de groep die naar huishoudelijke reclame had zitten kijken.

"Dit effect werd voor een groot deel veroorzaakt door mensen die te dik waren", zegt van Kleef. Die extra gevoeligheid bij te dikke mensen komt volgens van Kleef wellicht doordat die groep niet graag sport en na confrontatie van die gezonde levensstijl liever wat minder eet om het gewicht omlaag te brengen.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het zien van een gespierde man of slanke vrouw de motivatie om af te vallen stimuleert. "Het is echter niet duidelijk of de proefpersonen niet later op de dag alsnog gingen bij eten", aldus de onderzoekster.

Auteur 
Bron 
  • Wageningen University