Gezondheidsclaim 'light' lokt overconsumptie uit

Getty Images

Het aanbieden van lightproducten van snoep, frisdrank of chips helpt niet om overgewicht terug te dringen. Het werkt op de lange termijn ook overconsumptie van deze caloriearme producten in de hand.

Dat blijkt uit een onderzoek van onder anderen de Groningse marketinghoogleraar Peter Verhoef. De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing.

Dat consumenten meer chips eten zodra ze zijn overgeschakeld op de lightvariant was al bekend, maar nu blijkt dat ze een jaar na die overstap in dat gedrag volharden. Het is voor het eerst dat dit langetermijneffect wetenschappelijk is vastgesteld.

Meer calorieën

Sterker nog, ze eten dan naast de lightvariant ook weer de vertrouwde variant van hun snoep. Gemiddeld kopen consumenten 13 procent meer calorieën het jaar na de eerste aankoop dan het jaar daarvoor. De onderzoekers adviseren de overheid dan ook om voorzichtig te zijn met het aanprijzen van lightproducten.

'Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden, maar als ze overschakelen op light blijken ze er meteen meer van te consumeren. Vervolgens wordt dat een gewoonte, waarbij ze na een jaar niet alleen meer eten van de light versie, maar vaak deels ook weer van de gewone variant', aldus Verhoef.

Het onderzoek concentreerde zich op de consumptie van light chips, maar volgens Verhoef strekken de conclusies zich uit tot alle 'hedonische' producten, waaronder ook snoep en frisdrank, die vooral een genotsfunctie hebben. De resultaten zijn volgens Verhoef ook van toepassing op andere West-Europese landen en de Verenigde Staten.

Auteur 
Bron 
  • Rijksuniversiteit Groningen