Bijna een derde van Nederlanders denkt: "hoe donkerder het brood, hoe gezonder"
64 procent van de Nederlanders geeft aan brood op kleur uit te zoeken. En bijna 30 procent van de mensen is het eens met de stelling 'hoe donkerder het brood, hoe gezonder.' Dit terwijl kleur helemaal niet bepalend is voor de ingrediënten en voedingswaarde. Tegelijkertijd blijkt dat Nederlanders wel een bewuste broodkeuze maken: de volkoren boterham staat voor het derde jaar op rij op de eerste plek als populairste broodsoort.
Dit blijkt uit het jaarlijkse GfK-onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) waarin de kennis, houding en consumptie van brood in Nederland in kaart zijn gebracht.
Mannen eten meer wit brood
Volkoren staat qua populariteit dus voor het derde jaar op rij bovenaan, met 47 procent van de stemmen. De belangrijkste reden voor Nederlandse consumenten om volkorenbrood te eten is dat het meer vezels en voedingsstoffen bevat dan ander brood. De volkoren boterham wordt in populariteit gevolgd door meergranen brood (28 procent), luxe broodjes (25 procent), witte broodjes (25 procent), gevuld brood (19 procent) en witte boterhammen (18 procent). Opvallend is dat mannen vaker een witte boterham eten (20 procent) dan vrouwen (16 procent).
Lees ook: vanaf nu heet je brood anders
Kinderen ontbijten vaker met brood dan volwassenen
Brood is ingebakken in de Nederlandse ontbijtcultuur: 54 procent van de Nederlanders eet 's ochtends brood. Opvallend is dat voornamelijk kinderen brood eten bij het ontbijt: 68 procent versus 51 procent bij de volwassenen. Bij de lunch kiest maar liefst driekwart van de Nederlanders voor brood. Gemiddeld eet men 3,5 stuks (sneetjes of broodjes) per dag, waarvan de helft bij de lunch.
Lekker en voedzaam
De belangrijkste reden om brood te eten is omdat het lekker (66 procent) en voedzaam (50 procent) is. Ook geeft 48 procent aan brood te eten uit gewoonte. De hoeveelheid vezels is voor 23 procent inmiddels belangrijker geworden dan de hoeveelheid zaden en pitjes (21 procent) bij de broodkeuze.
Het onderzoek is in opdracht van het Nederlands Bakkerij Centrum uitgevoerd door GfK in mei 2022 onder 2370 personen.