Patiënten: zorg onnodig duur

Getty Images

UTRECHT - Ongebruikte medicijnen, dubbele handelingen en onnodig vaak terugkomen bij de arts. Dat is volgens patiënten de top drie van onnodig dure zorg. Dat blijkt uit de Meldactie Zuinig met Zorg van patiëntenfederatie NPCF waar ruim 4000 mensen aan deelnamen.

Bijna de helft van de deelnemers aan de meldactie hebben het afgelopen jaar te maken gehad met ongebruikte medicijnen. "Patiënten melden dat ze medicijnen onaangebroken moeten weggooien, of krijgen medicijnen in te grote hoeveelheden mee naar huis.", aldus Wilna Wind, directeur van het NPCF. Daarnaast maakte 38 procent van de deelnemers mee dat handelingen dubbelen worden uitgevoerd.

Hulpmiddelen
Een derde van de deelnemers maakt gebruik van hulpmiddelen. Van deze groep heeft 28 procent wel eens te maken met hogere kosten dan nodig was en 21 procent kreeg een hulpmiddel dat helemaal niet nodig was. Een patiënt meldt: "Onze dochter maakt gebruik van een kinderrollator. Toen we overstapten van zorgverzekeraar moesten we deze inleveren bij de leverancier, en kort daarna kregen we van dezelfde leverancier een gloednieuw exemplaar afgeleverd. We konden de oude niet overnemen."

Verspilling
De NPCF vindt dat er kritisch gekeken moeten worden naar dit soort verspilling van geld. "Het is onbegrijpelijk en onhoudbaar dat er op deze manier veel geld weglekt. Dat kunnen we ons helemaal niet veroorloven.", stelt Wind.

Eenduidige registratie van patiënten is volgens de NPCF een voorwaarde voor goede afstemming tussen zorgverleners. Daarnaast mag het bewust zijn van de kosten in de zorg ook wel wat vergroot worden. "We stoppen met elkaar steeds meer geld in de zorg, en we kunnen er ook allemaal iets aan doen om te voorkomen dat er aan de andere kant geld weglekt.", aldus Wind. "Daar kunnen patiënten alert op zijn. En daar moeten zorgverleners en zorgverzekeraars hun verantwoordelijkheid nemen."
 

Bron 
  • NPCF