BAARN - Het zijn vooral klachten over vergoedingen voor plastische chirurgie, bijbetalen voor medicijnen en betalingsregelingen, waarmee verzekeraars te maken krijgen. Van alle verzekerden zijn er per jaar ongeveer 200.000 die een klacht bij hun maatschappij indienen. In ongeveer de helft van de gevallen worden deze klachten 'naar tevredenheid' afgehandeld.
Een kleine 2000 mensen per jaar wenden zich tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze stichting helpt problemen tussen verzekerden en verzekeraar tot een oplossing te brengen. Dat gebeurt door bemiddeling van de Ombudsman Zorgverzekeringen en de Geschillencommissie Zorgverzekeringen. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend. Alle verzekeraars zijn er bij aangesloten.
Onduidelijkheid bij verzekerden
Meer dan de helft van de klachten gaat over vergoeding van medische behandelingen, zoals plastische chirurgie of plastische borstoperaties. Deze ingrepen worden alleen vergoed als ze medisch of psychologisch noodzakelijk zijn. Ook over bijbetaling van medicijnen en (kostbare) behandelingen van de tandarts, bestaat veel onduidelijkheid bij de verzekerden.
Eigen risico
Daarnaast krijgen verzekeraars veel klachten over afhandeling van het eigen risico en betaling van premies. Sinds twee jaar worden mensen met een betalingsachterstand van zes maanden, zonder pardon doorverwezen naar het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). Dat zorgt ervoor dat de premie plus een toeslag van 30 procent, ingehouden wordt op salaris of uitkering van de wanbetaler. Dat gebeurt tot de achterstand is ingelopen. Ook bij mensen met een bijstandsuitkering wordt de premie ingehouden, al geldt de verhoging van 30 procent dan niet.
Wanbetalers
Ondanks deze regeling zijn er 230 000 wanbetalers, die overigens wel medische zorg krijgen. De ziektekostenverzekeraars krijgen veel klachten binnen over afbetalingsregelingen, die meestal vooraf gaan aan de verwijzing naar het CVZ. Toch is het aantal klachten over premies en overstappen bij de zorgverzekeraars veel lager als bij telecom- of energiebedrijven.
Ben je niet tevreden en op zoek naar een andere verzekeraar? Dan loont het de moeite om goed te vergelijken tussen de verschillende maatschappijen. Dit kan bijvoorbeeld via vergelijkingssites als Independer.nl of Verzekeringssite. Overstappen kan voor een gezin tot wel 254 euro per jaar besparen. Houd wel goed in het oog welke vergoedingen voor jou belangrijk zijn.
- Geld & Recht