DEN HAAG - Het imago van niet-rokende jongeren is slechter geworden. Een forse groep staat nog steeds neutraal of positief tegenover roken. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in het kader van de jaarlijkse Roken Jeugdmonitor onder jongeren van 10-20 jaar.
Aan jongeren is gevraagd of ze niet-rokende leeftijdsgenoten sterk, zelfverzekerd, sociaal, stoer, cool, aantrekkelijk, leuk of aardig vinden op een schaal van 1 tot en met 7. Van 2001 tot 2008 steeg het imago van niet-rokende jongeren van score 5,1 in 2001 naar score 5,4 in 2008. Daarna staat de verbetering stil. In 2011 is de gemiddelde score lager (5,3) dan in 2008.
Beginnen met roken
Imago is een belangrijke factor bij beginnen met roken. Sommige jongeren beginnen met roken omdat ze het cool vinden. Het aantal jongeren dat niet-rokers 'cool' en 'stoer' vindt is in tien jaar tijd nog het sterkst gestegen van 49 procent naar 63 procent. Een flink aantal jongeren staat nog steeds neutraal of negatief tegenover niet-rokende jongeren, wat de kans groter maakt dat ze gaan roken.
Levenslange verslaving
Uit eerder gepubliceerde data blijkt dat in 2011 één op de vier brugklassers wel eens heeft gerookt. Een eerste aanraking met roken kan de start zijn van een levenslange verslaving. Kinderen raken veel sneller dan volwassenen verslaafd aan tabak. 90 procent van de volwassen rokers is begonnen voor zijn 15e jaar.
Omgeving belangrijk
Niet-roken heeft een beter imago bij jongeren die vrienden hebben die positief tegen niet roken aankijken, en waar thuis niet wordt gerookt. Ook jongeren die meer kennis hebben over de gezondheidsgevolgen van roken hebben een positiever beeld van niet-roken.
Weerbaar maken
"De tabaksindustrie blijft jongeren verleiden om te gaan roken met smaakjes en hippe verpakkingen. Het is belangrijk om jongeren weerbaar te maken, en daarvoor is het belangrijk dat jongeren weten wat roken doet en niet-roken cool vinden. Hun ouders kunnen daarbij helpen.", aldus Lies van Gennip, directeur van STIVORO, expertisecentrum voor tabakspreventie.
- Stivoro