De telefonische bereikbaarheid van huisartsen laat te wensen over. Een derde neemt niet binnen twee minuten de telefoon op, een vijfde is niet telefonisch bereikbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.
De onderzoekers van de Consumentenbond belden 510 keer naar huisartsen in het hele land. Volgens de normen van het ministerie van Volksgezondheid en de Inspectie voor de Gezondheidszorg moet je binnen twee minuten iemand aan de lijn krijgen. Bij ruim 33 procent van de praktijken lukte dat niet: 19 procent was telefonisch niet bereikbaar en bij 14 procent werd de telefoon niet binnen twee minuten beantwoord.
Dit is voor verbetering vatbaar, maar wel een vooruitgang ten opzichte van 2010. Bij soortgelijk onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) was toen 58 procent van de huisartsen bereikbaar binnen twee minuten, nu 66 procent.
Keuzemenu
In 3 procent van de gevallen stonden de onderzoekers zelfs vijf tot tien minuten in de wacht. 81 procent van de praktijken werkt met een menu waarin je kunt kiezen uit 'spoed', 'uitslagen' of het 'maken van een afspraak'. In de praktijken waar een assistente direct de telefoon opnam, gebeurde dat meestal binnen 30 seconden.
Reactie minister Schippers
De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten voorgelegd aan de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en minister Schippers (Volksgezondheid). De minister vindt dat te veel huisartsen nog niet voldoen aan de norm en laat weten het onderzoek een belangrijk signaal voor de IGZ te vinden en het ook mee te nemen in overleggen met de LHV. Volgens de LHV is de twee minuten-norm niet haalbaar, maar zijn verdere verbeteringen nog steeds mogelijk en noodzakelijk.
- Consumentenbond