Ruim een kwart van de kankerpatiënten die ongeneeslijk ziek is verklaard, wordt niet verder geholpen door het ziekenhuis. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK).
Van de patiënten die niet verder geholpen wordt, heeft de helft daar wel behoefte aan. Zij verlangen naar contact met een vast aanspreekpunt in het ziekenhuis, aandacht van naasten en advies over psychische en lichamelijke klachten. Arjan Broenland, directeur-bestuurder NFK: 'Wij roepen ziekenhuizen op de ongeneeslijke zieke kankerpatiënt niet uit het oog te verliezen. Ga samen met de patiënt op zoek naar wat hij of zij nodig heeft en waar het ziekenhuis ondersteuning kan bieden.'
Slechtnieuwsgesprek
Duizenden Nederlanders met kanker krijgen jaarlijks van hun zorgverlener te horen dat ze niet meer beter worden. Zij hechten tijdens zo’n slechtnieuwsgesprek veel waarde aan emotionele steun van de zorgverlener. Uit onderzoek blijkt dat ze de ontvangen steun gemiddeld een 6,4 geven. Dit komt voornamelijk doordat de patiënten tijdsdruk ervaren. Zij zouden willen dat de hulpverlener meer tijd neemt voor zo’n gesprek.
Levenseinde
In het onderzoek werd ook gevraagd hoe de patiënten aankijken tegen praten over het levenseinde. Ruim 60 procent heeft op enig moment behoefte aan praten over hun levenseinde met hun partner, kinderen, huisarts of behandelend arts in het ziekenhuis. Kankerpatiënten vinden erg belangrijk dat de zorgverlener het initiatief neemt om dit gesprek aan te gaan. Dit gebeurt overigens maar bij 22 procent van de gevallen.
- Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties