Bij ruim 4 op de 10 bezoekjes aan de huisarts heeft de patiënt een klacht die hij eigenlijk zelf kan oplossen. Ook als mensen alleen gerustgesteld willen worden door hun dokter vanwege eenvoudige gezondheidsklachten, gaat toch bijna 40 procent met een recept naar huis. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder ruim 1000 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Neprofarm.
Twee derde van de huisartsbezoeken heeft te maken met één van de tien veel voorkomende klachten die zich ook voor zelfzorg lenen, zoals oorpijn, hooikoorts en hoesten.
Bij een kwart van de huisartsbezoeken wil men gerustgesteld worden en zekerheid krijgen over de klacht. De huisarts gaf echter maar aan een vijfde van de mensen met een eenvoudige klacht een zelfzorgadvies. Bij 10 procent adviseerde hij even af te wachten, terwijl hij aan maar liefst 46 procent een recept voorschreef.
Uitleg voldoende
"Een vijfde van de patiënten die voor hoestklachten een afspraak bij de huisarts hadden gemaakt, gaf aan dat ze vooral gerustgesteld wilden worden over hun klacht. Desondanks ging twee derde van hen met een recept naar huis. Als je die groep meer vertrouwen geeft en uitlegt wat ze zelf aan hun klacht kunnen doen, zullen ze in de toekomst bij dergelijke klachten niet meer zo snel naar de huisarts gaan en scheelt dat toch een paar afspraken die de arts kan besteden aan patiënten die zijn zorg meer nodig hebben", zegt Bernard Mauritz, directeur van Neprofarm, de Nederlandse Vereniging van de Farmaceutische Industrie van Zelfzorggeneesmiddelen en Gezondheidsproducten.
- Neprofarm (Nederlandse Vereniging van de Farmaceutische Industrie van Zelfzorggeneesmiddelen en Gezondheidsproducten)