AMSTERDAM - Consumenten gebruiken internet niet alleen om te wikken en wegen over hun aankopen. Ze bestellen juist steeds vaker impulsief iets bij een webwinkel. Dit blijkt uit onderzoek van bedrijfseconomen van de Vrije Universiteit Amsterdam
Impulsieve aankopen stijgen vooral als de consument een tevreden en vaste klant is bij een webwinkel. Volgens onderzoeker Tibert ontstaat er dan een vertrouwensband. Daardoor koopt de consument meer op gevoel en minder op basis van verstand koopt.
Gevoel
"Tot nu toe namen we aan dat consumenten bij online aankopen vooral rationele beslissingen namen omdat ze vaak wat onzeker zijn over de juistheid van een aankoop. Dit blijkt nu dus wel mee te vallen. Steeds meer online consumenten kopen op basis van hun gevoel en doen impulsieve aankopen, zeker als ze bij hun vertrouwde webwinkel winkelen", aldus Verhagen.
Impulsieve aankopen opwekken
Het onderzoek maakt ook duidelijk dat webwinkels zelf een grote rol kunnen spelen bij het opwekken van impulsieve aankopen. Met name een aantrekkelijk aanbod van diverse producten geeft bezoekers een goed gevoel waardoor ze eerder een impulsieve aankoop doen. Ook een niet te opdringerige en vriendelijke benadering van de bezoeker en een aantrekkelijke vormgeving van de website stimuleren op deze manier impulsieve aankopen.
- Vrije Universiteit Amsterdam