Veel mensen zeggen bewust geen genetisch gemodificeerd voedsel te willen kopen, maar doen dit vaak wel. Dat blijkt uit onderzoek van de TU Delft.
De afgelopen tien jaar zijn er talloze onderzoeken gedaan om uit te zoeken of consumenten genetisch gemodificeerde (GM) producten zouden kopen.
Etiketten
Via de verplichte etiketten op GM-producten, konden de onderzoekers van de TU Delft nu ook het werkelijke koopgedrag van consumenten vastleggen.
Het onderzoek vond plaats in een aantal Europese landen: Tsjechië, Estland, Duitsland, Nederland, Polen, Slovenië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
Wat is GM?
Genetische modificatie (GM) is een techniek die de eigenschappen van bacteriën, gisten of planten veranderd. Met GM worden genen met positieve eigenschappen van bijvoorbeeld bacteriën of planten, toegevoegd aan een ander organisme.
Onwetendheid
Slechts 30 procent van de ondervraagde consumenten zei het kopen van GM-producten te vermijden, maar 1 op de 4 van deze groep had toch een GM-product gekocht. Van de totale groep consumenten die producten met een GM-etiket hadden gekocht, dacht bijna de helft dat zij dat niet hadden gedaan. Twintig procent van hen dacht van wel en 30 procent wist het niet.
Volgens de onderzoekers geeft dat aan dat sommige consumenten het etiket niet lezen of dat het hen eigenlijk niet kan schelen of ze wel of geen GM-producten kopen. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in GM Food & Crops.
- TU Delft