Mensen hebben de neiging om altijd een meer positieve optie te kiezen. Ook bij de keuze voor een partner doen we dat. Bij vrouwen blijkt het zogenaamde 'framing-effect- sterker dan bij mannen.
Een hamburger die 90 procent vetvrij is, klinkt smakelijker dan een hamburger met 10 procent vet. Zo'n zelfde soort afweging maken volgens onderzoekers van de Concordia University we bij het kiezen van een partner. De resultaten van hun onderzoek zijn beschreven in het tijdschrift Evolution and Human Behavior.
Evolutie
"Wanneer vrouwen een partner kiezen, richten zij zich meer op negatief geformuleerde informatie", legt onderzoeker Gad Saad uit. "Dit is evolutionair zo bepaald. Het kiezen van een partner die niet goed voor je kan zorgen en een slechte vader is, kan grote gevolgen hebben voor een vrouw en haar nageslacht. Daarom dachten we dat vrouwen meer aandacht besteden aan informatie die in deze richting wijst."
Onderzoek
Voor het onderzoek bestudeerde Saad samen met zijn collega's honderden jongen mannen en vrouwen. De deelnemers kregen positieve en negatieve beschrijvingen van potentiële partners. Hierbij werd gebruik gemaakt van framing. Bijvoorbeeld: 'zeven van de tien mensen vinden deze persoon aardig' tegenover 'drie van de tien mensen vinden deze persoon onaardig'.
De onderzoekers keken naar verschillende aspecten:
- Aantrekkelijkheid van het lichaam (belangrijker voor mannen).
- Aantrekkelijkheid van het gezicht (belangrijker voor mannen).
- Ambitie (belangrijker voor vrouwen).
- Winstpotentieel (belangrijker voor vrouwen).
- Intelligentie.
- Vriendelijkheid.
Vrouwen bleken veel sterker de neiging te hebben om niet met iemand te daten als de beschrijving negatief geformuleerd was, zelfs bij exact dezelfde informatie. Daarbij waren vrouwen vooral vatbaar voor het framingeffect van ambitie en potentieel. Bij mannen vonden de onderzoekers een sterker effect als het ging over aantrekkelijkheid.
- Science Daily