Mensen die op dieet zijn, vallen moeilijker af wanneer zij herhaaldelijk een foto van een dun model zien. Soms neemt het gewicht zelfs toe. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Anne-Kathrin Klesse van de Universiteit Maastricht.
Klesse voerde twee studies uit, bestaande uit twee dieetprogramma’s die elk een week duurden. De deelnemers aan de twee dieetprogramma’s waren eerstejaars studentes die wilden afvallen. In beide studies kregen alle deelnemers een dagboek om hun eetgewoonten in bij te houden.
Verschillende kaften
In studie 1 kreeg de helft van de deelnemers een dagboek met op de kaft een foto van een dun model en de andere helft een neutrale, dieet-gerelateerde foto (een meetlint). In studie 2 kreeg de ene helft tevens een foto van een dun model, en zag de andere helft hetzelfde model, maar met Photoshop aangepast tot iemand met een doorsnee, gemiddeld gewicht.
In beide studies hadden de deelnemers die geconfronteerd werden met het dunne model er minder vertrouwen in dat ze hun doel zouden behalen. Dit had tot gevolg dat ze ook daadwerkelijk minder resultaat boekten: de groep die steeds de neutrale foto te zien kreeg, slaagde erin gewicht te verliezen, terwijl de deelnemers die werden blootgesteld aan het dunne model minder succesvol waren en zelfs licht waren aangekomen.
Gedemotiveerd
Blootstelling aan modellen met onrealistische lichaamsmaten verandert het geloof dat het eigen afvaldoel haalbaar is. "Mensen die lijnen raken gedemotiveerd om nog moeite en energie te steken in het, voor hun gevoel, toch onhaalbare doel, waardoor ze er vanaf zien", aldus Anne-Kathrin Klesse. "Een extreem dun model laat een einddoel zien dat erg ver weg ligt van je ‘huidige zelf’. De grote discrepantie hiertussen lokt inconsistent gedrag uit (bijvoorbeeld ongezonde snacks eten)."
Klesse verdedigt haar proefschrift op donderdag 6 februari 2014 uur aan de Universiteit Maastricht.
- Universiteit Maastricht