Consumentenbond pakt suikerpraatjes aan

Getty Images

Levensmiddelenfabrikanten verdoezelen op allerlei manieren hoeveel suiker er in hun producten zit. De Consumentenbond vindt dat fabrikanten eerlijker moeten communiceren en lanceert daarom de actie Suikerpraatjes.

Volgens de bond omzeilen fabrikanten op creatieve wijze het woord suiker waardoor hun producten gezonder lijken dan ze daadwerkelijk zijn.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Toen wij etiketten eens goed gingen bestuderen kwamen we 50 verschillende namen tegen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker. Ook gebruiken fabrikanten misleidende claims op producten waar veel suiker inzit. Ze noemen iets een 'verantwoord tussendoortje', terwijl eenderde van het product uit suiker bestaat. Dat moet echt veranderen!"

Om deze praktijk aan te pakken, lanceert de Consumentenbond de actie Suikerpraatjes.

Sommige fabrikanten vermelden op hun verpakking 'zonder toegevoegd suiker', maar stoppen wel geconcentreerd appel- of druivensap in hun product. Dit is wettelijk niet toegestaan omdat dit sap zo veel suiker bevat dat de voedingswaarde gelijk staat aan gewone suiker. De Consumentenbond gaat er bij deze fabrikanten op aandringen om dit soort claims te verwijderen. Als de fabrikanten daar geen gehoor aan geven, is het aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om in te grijpen.

Auteur 
Bron 
  • Consumentenbond