Mensen die de dupe zijn geworden van medisch prutswerk, worden opgeroepen om hun klachten telefonisch of via internet te melden bij Stichting de Ombudsman. Deze wil wat doen aan de veelal slechte afhandeling van medische missers.
Zo normaal en eenvoudig als het in de Verenigde Staten is om een instelling te vervolgen waar je slecht bent behandeld, zo ingewikkeld en ongebruikelijk is het hier. Dat zorgt ervoor dat klachten vaak onbehandeld blijven en schadeclaims niet worden uitgekeerd. Mensen die hun recht proberen te halen, betalen zich vaak blauw, zegt de Ombudsman. Of ze overleven de procedure niet.
Door de klachten te inventariseren, wil de Ombudsman een beter beeld krijgen van waar het precies mis gaat. Uiteindelijk moeten er aanbevelingen komen zodat klachten na medische blunders sneller en beter worden afgehandeld.
Mensen die het slachtoffer zijn geworden van inschattingsfouten, onzorgvuldig handelen of andersoortige missers, kunnen bellen met 035-6772777 of de online enquête invullen op www.deombudsman.nl
- De Ombudsman