Het goede of slechte humeur van mensen wordt verspreid via sociale netwerken zoals Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van Amerikaanse wetenschappers van de Universiteit van Californië, Yale en Facebook.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos One. Een positief bericht blijkt vaker het humeur van anderen te beïnvloeden dan een negatief bericht.
De wetenschappers gebruikten de data van miljoenen Facebookgebruikers om de invloed van regenachtige dagen te onderzoeken. Zo ontdekten ze dat op een dag met regen 1,16 procent meer negatieve berichten werden geplaatst dan op een dag zonder regen. Ook het aantal positieve berichten daalde. Dat effect bleek door te werken bij Facebookvrienden die in een plaats wonen waar het die dag droog was.
Intrigerend, vinden de onderzoekers. "Ondanks dat de regen de aanleiding is, blijken positieve berichten aanstekelijker dan negatieve", schrijven ze.
Tijdstip
Om te kunnen beoordelen of een post positief of negatief was, keken de onderzoekers naar het gebruik van woorden als 'sad' en 'happy'. Berichten die over het weer gingen, werden uit de resultaten gefilterd. Behalve het weer bleek ook het tijdstip effect te hebben op het humeur. In het weekend en op feestdagen waren de posts een stuk positiever.
De onderzochte Facebookberichten werden gepost tussen 2009 en 2012. Om de privacy van de gebruikers te bewaren, werden ze geanonimiseerd.