AMERSFOORT - Ouders willen graag dat kinderen buiten spelen. Toch besteden ze hun ‘quality time’ met de kinderen vaker voor de televisie of aan de eettafel dan buiten. Dat blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van Milner onder ruim 2100 ouders.
Op een doordeweekse dag besteden de meeste ouders 30 tot 60 minuten bewust aan hun kinderen. In het weekend is dat ten minste twee uur. Samen buiten spelen is een ondergeschoven kindje, zo blijkt uit het onderzoek. 88 procent vindt het belangrijk, maar kwaliteitstijd doorbrengen met de kinderen doen ouders vooral door samen te eten (68 procent) of door samen televisie te kijken (40 procent) en knutselen (25 procent).
Gezond eten
Normen en waarden zoals eerlijkheid, beleefdheid en doorzettingsvermogen vinden ouders erg belangrijk om door te geven aan hun kinderen. In deze top-5 van belangrijke basisvaardigheden staat het belang van gezond eten op de vierde plek met 36 procent.
Sportiviteit
Slechte gewoonten die de ouders juist niet willen doorgeven zijn ongeduldigheid (46 procent), onvoldoende bewegen (33 procent), vloeken (23 procent) en ongezond eten (20 procent). Vaders en moeders hebben andere prioriteiten als het gaat om welke gewoonten ze door willen geven. Moeders hechten veel belang aan behulpzaamheid en gezond eten, vaders daarentegen vinden sportiviteit belangrijker.
Achtertuinsporten
Het enthousiasme voor buiten spelen moeten kinderen op jonge leeftijd met behulp van de ouders ontdekken, om dat op latere leeftijd zelfstandig te doen. Omdat dit steeds minder gebeurt, komt er een generatie aan die niet tot nauwelijks nog heeft buiten gespeeld.
In het kader van haar campagne ‘Doe mee, doe voor, geef door’ komt kaasmerk Milner daarom met een initiatief om ouders een handje te helpen samen buiten te spelen: een serie nieuwe familiesporten genaamd Achtertuinsporten, zoals ‘Tuintegeltennis’, ‘Honckey’, ‘Papa tegen de rest’ en ‘Spinbal’. Bedacht in samenwerking met Woest Zuid – een sportorganisatie in Amsterdam gericht op sport en bewegen na schooltijd – die de bovengeschetste ontwikkeling herkent.
- Milner