Kleuters kiezen eerder voor groente en fruit als er een getekend figuur op de verpakking staat. Dat blijkt uit onderzoek van Simone de Droog aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).
De Droog onderzocht de invloed van getekende figuren op de gezonde keuzes van kinderen in de leeftijd van vier tot en met zes jaar. Ze keek specifiek naar het effect van getekende figuren op productverpakkingen en in prentenboeken.
Zo ontdekte ze dat niet alleen bekende tekenfilmfiguren effectief zijn, maar dat ook onbekende figuren op de verpakking een gezond product aantrekkelijker maakt voor kinderen.
Voorlezen
Daarnaast blijkt uit het onderzoek ook dat kleuters eerder groente willen eten als zij worden voorgelezen uit een prentenboek over een figuur dat graag groente eet. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat het kind tijdens het voorlezen vragen beantwoordt over het verhaal.
De onderzoekster werkt nu samen met twee collega-communicatiewetenschappers aan een multimediaal concept. In 2014 komen ze met prentenboeken, een app en een website waarmee kinderen via scholen en ouders in aanraking komen met vier getekende dieren die het eten van groente en fruit leuker maken.
- Universiteit van Amsterdam