BAARN - Als frisdrankverpakkingen het aantal caloriën vermelden, kiezen tieners liever voor een flesje water dan voor cola. Dit blijkt uit onderzoek van Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.
De onderzoekers hingen drie verschillende posters op in winkels vlakbij scholen. Op de eerste versie stond het aantal calorieën dat in de frisdrank zit, 250 kcal. Op de tweede posters stond het percentage van de dagelijkse energiebehoefte, namelijk 10 procent. De derde vermeldde dat je vijftig minuten zou moeten rennen om de calorieën uit het drankje te verbranden.
Groot effect
De aankoop van frisdrank daalde met ongeveer veertig procent na het ophangen van de posters. De posters waarop stond dat je vijftig minuten moet rennen ter compensatie van een flesje frisdrank had het meeste effect. Deze reduceerde het aantal aankopen met vijftig procent. De aanschaf van alternatieven met minder calorieën steeg juist.
Gezonde keuze
"Tieners zijn sneller geneigd om een gezonde keuze te maken als ze informatie over het aantal calorieën zien. Zeker als de informatie makkelijk te begrijpen is, zoals weergeven hoeveel beweging er nodig is om het aantal calorieën te verbranden. De meeste consumenten onderschatten hoeveel calorieën er in frisdrank zitten.”, aldus Sara Bleich.
- Medical News Today