In Australië gaan voedselfabrikanten geen reclames meer maken voor junkfood tijdens televisieprogramma's voor kinderen. Dat hebben de bedrijven vandaag besloten.
Gezond eten en drinken mag nog wel gepromoot worden aan kinderen jonger dan 12 jaar. De nieuwe regel geldt voor reclame op internet, televisie en radio, print en in de bioscoop.
De regel gaat begin 2009 in. De voedselfabrikanten willen op deze manier proberen het aantal gevallen van vetzucht onder kinderen terug te dringen.
Ongeveer 80 procent van de bedrijven in de voedsel- en drankindustrie staan achter de nieuwe afspraken. McDonalds en Kentucky Fried Chicken (KFC) doen niet mee.
Nederland
In Nederland pleiten de Hartstichting en de Consumentenbond al jaren voor zo'n regeling. In april van dit jaar stelden zij nog dat in Nederland in de nieuwe mediawet regels moeten komen voor reclame gericht op kinderen over ongezonde voedingsmiddelen.
In de wet staat al wel dat op tijdstippen dat kinderen tv kijken, tussen zes uur 's ochtends en negen uur 's avonds, geen reclame voor alcoholische dranken mag worden uitgezonden.
- Algemeen Dagblad