Consumentenbond wil af van het Vinkje

Getty Images

De Consumentenbond wil dat het logo met het Vinkje voor een 'bewuste' of 'gezondere' keuze verdwijnt. De vinkjes zijn verwarrend en onzinnig, zegt de bond en start de campagne 'Weg met het Vinkje'.

De Consumentenbond hield een onderzoek onder een panel van ruim 1000 consumenten. 77 procent daarvan wist niet precies te vertellen wat de betekenis is van de logo's.

Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten, maar veel consumenten weten niet wat het Vinkje precies betekent en kunnen dus ook geen gezondere keuze maken. 85 procent wist niet wat het verschil is tussen het groene (Gezondere keuze) en blauwe logo (Bewuste keuze).

Chocomel mager

Volgens de bond geeft het Vinkje ook te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Zo heeft bijvoorbeeld Chocomel mager een groen Vinkje, terwijl het zo'n zes suikerklontjes per beker bevat. De Gezondheidsraad adviseert om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden.'

Auteur 
Bron 
  • Consumentenbond