Vakantieganger maakt zich medische zorgen

Getty Images

AMSTELVEEN - Ruim zeven op de tien Nederlanders maakt zich ongerust over medische voorzieningen in het buitenland. Onbegrip en hygiëne zijn hierbij belangrijke punten van zorg. Veel reizigers denken dat ze voldoende op de hoogte zijn van de gezondheidsrisico's op hun vakantiebestemming, maar in werkelijkheid kan de voorbereiding een stuk beter.

Dat blijkt uit de HealthTracker van communicatie-adviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare, een continu onderzoek onder ruim 600 Nederlanders.

Onbegrip
De angst voor onbegrip door de taalbarrière is met 42 procent, de grootste zorg. Direct gevolgd door hygiëne (41 procent). Ook de kwaliteit van het medisch personeel, de vindbaarheid van medische hulp en de kosten van de medische zorg zijn punten waar de Nederlandse vakantieganger zich zorgen over maakt.

Op vakantie ziek worden geeft 44 procent van alle Nederlanders meer zorgen, dan als ze thuis ziek worden. Tocht stelt een op de drie Nederlanders een bezoek aan de dokter liever uit tot de terugkeer in Nederland. Daar staat tegenover dat ruim de helft aangeeft wel vertrouwen te hebben in buitenlandse dokters.

Jongeren
Opvallend is verder dat jongeren zich zelfs vaker zorgen maken dan ouderen. In de leeftijdsgroep 18 tot en met 29 jaar maakt slechts 15 procent zich nooit zorgen. Ter vergelijking: bij de vakantiegangers van 30 jaar en ouder maakt 30 procent van de vakantiegangers zich nooit druk over de medische hulp.
 
Kennis
Hoewel bijna de helft van de Nederlanders vindt dat ze voldoende op de hoogte zijn van de gezondheidsrisico’s tijdens hun vakantie, blijkt het tegendeel waar te zijn. Zo zoekt 55 procent niet vooraf uit waar men in Alanya, Benidorm of Cannes terecht kan voor medische hulp. En 16 procent informeert zelfs nooit naar de gezondheidssituatie op de vakantiebestemming. Overigens worden vakanties buiten Europa wel beter voorbereid dan een Europese vakantie.

Informatiebron

Informatie over inentingen en hygiëne zoeken we als eerst bij de GGD, gevolgd door het reisbureau of de touroperator en de ANWB. Ook de overheid en apotheek worden als informatiebronnen genoemd. Volgens bijna tweederde van de Nederlandse vakantiegangers zou de taak van het informeren over gezondheidsrisico's vooral bij het reisbureau of de touroperator moeten liggen.
 
"Het is opvallend dat de top 5 van instanties waarvan vakantiegangers informatie verwachten afwijkt van de top 5 van instanties die ze daadwerkelijk als informatiebron gebruiken.", vertelt Frank Peters, managing director Porter Novelli. "Deze informatiebronnen blijken daarnaast de zorgen van de Nederlandse vakantiegangers niet weg te kunnen nemen. De reisorganisaties en de ANWB laten daarmee duidelijke kansen liggen om de vakantieganger met een gerust hart op reis te laten gaan."
 
Voorbereiding
Overigens blijken Nederlanders ondanks de slechte medische voorbereiding wel met een goed gevulde EHBO-doos op vakantie te gaan. Pijnstillers staan hierbij met stip op nummer 1 (86 procent). Ook zonnebrand (82 procent), verbandmiddelen zoals pleisters en gazen (73 procent), middelen tegen insectenbeten (67 procent) en middelen tegen diarree (56 procent) worden door veel vakantiegangers meegenomen op reis.

Bron 
  • Porter Novelli