Onnodig bezoek spoedeisende hulp kan minder

Getty Images

UTRECHT - Veel patiënten bezoeken de spoedeisende hulp zonder verwijzing. Vaak ten onrechte volgens zorgverleners. Zij hadden met hun klacht naar de huisarts of de huisartsenpost moeten gaan. Patiënten zelf denken daar echter heel anders over, zo blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL.

De huisartsenpost en spoedeisende hulp worden per jaar ongeveer twee miljoen keer bezocht. Ruim de helft van de bezoekers komt zonder verwijzing op de spoedeisende hulp. Volgens zorgverleners komen zes van de tien van deze 'zelfverwijzers' ten onrechte op de spoedeisende hulp, bijvoorbeeld met wonden die ook de huisarts kan behandelen of verzorgen. Zij doen een onnodig beroep op dure spoedzorg, terwijl mensen met klachten die wel spoedeisend zijn, mogelijk onnodig lang moeten wachten.
 
Zelf betalen
Volgens de onderzoekers zou een oplossing kunnen zijn om onterechte 'zelfverwijzers' zelf op te laten draaien voor de kosten van een bezoek aan de spoedeisende hulp. De keerzijde hiervan is dat dit een drempel kan opwerpen voor mensen om met acute of levensbedreigende klachten zelf naar de spoedeisende hulp te gaan. Dit zou de kans verhogen dat zij ten onrechte niet gaan. Ook kan dit leiden tot een ongelijke toegang tot de spoedeisende hulp tussen inkomensgroepen. Een andere oplossing is een triagesysteem, waarbij zorgverleners beslissen of iemand die belt of langskomt wel of niet op de spoedeisende hulp geholpen moet worden.

Het NIVEL peilde wat mensen zelf vinden van hun bezoek aan de spoedeisende hulp en wat zij vinden van zo’n triagesysteem. Mensen die zelf naar de spoedeisende hulp gaan vinden hun bezoek vrijwel nooit onterecht. Zij geven hiervoor verschillende redenen: 48 procent geeft aan dat zij dachten dat de klacht met spoed moest worden behandeld, 22 procent dacht dat aanvullend onderzoek nodig was, bijvoorbeeld een röntgenfoto, en 14 procent was ongerust. Daarbij komt dat mensen ook niet altijd weten bij wie ze met hun klacht terechtkunnen. Bij twijfel kiezen ze dan eerder voor de spoedeisende hulp dan voor de huisartsenpost.
 
Vertrouwen
Er bestaan inmiddels al verschillende vormen van een triagesysteem, waarbij een 'triagist' iemand die belt of langskomt verwijst naar de huisartsenpost of spoedeisende hulp. Ruim een kwart van de mensen heeft hier al ervaring mee. Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de mensen vertrouwen heeft in een triagesysteem. Of ze daar ervaring mee hebben of niet, blijkt daarvoor niet uit te maken.

Auteur 
Bron 
  • Nivel