Nierstichting start campagne Grip op zout

Getty Images

Met de overhandiging van het eerste Zoutboek aan Trijntje Kok, diëtist in het UMC Groningen, gaf de Nierstichting de aftrap voor de campagne Grip op Zout. Met deze campagne wil de Nierstichting het zoutgebruik bij nierpatiënten en mensen met een verhoogd risico op nierschade terugdringen.

Naast een dringende oproep aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om wettelijke maatregelen in te voeren om het zoutgehalte in bewerkte voedingsproducten te verlagen, biedt de Nierstichting met het Zoutboek zorgverleners én patiënten een instrument om het eetgedrag te veranderen.

​Inzicht in zoutgebruik
Het Zoutboek laat zien hoeveel zout een bepaald voedingsproduct bevat. Het helpt diëtisten om patiënten inzicht te geven in hun zoutgebruik en zo grip op zout te krijgen.

"80 procent van het geconsumeerde zout is afkomstig uit bewerkte voedingsproducten, hier kan de grootste winst worden behaald. Minder zout eten begint met weten waar zout in zit", aldus Tom Oostrom, algemeen directeur van de Nierstichting.

Bron 
  • Nierstichting