BAARN - Consumenten kennen het BIG-register niet, terwijl dat ondermeer bedoeld is om consumenten te informeren over onkundige of slecht functionerende medici. Dat kan beter, vindt de Consumentenbond
Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond (CB) onder ruim 4500 deelnemers. 54% gaf aan het BIG-register niet eens te kennen. De CB eist dat het BIG-register toegankelijker en completer wordt als onderdeel van zijn campagne 'Kiezen moet kunnen'.
Tuchtmaatregelen onvindbaar
Het register kan –ondanks recente aanpassingen- veel beter, vollediger en gebruiksvriendelijker. Bart Combée, directeur CB: "Tuchtmaatregelen zijn lang niet altijd terug te vinden en zorginstellingen zijn nog niet verplicht sollicitanten te controleren op registratie. Ook het medisch taalgebruik is een drempel. Zeg bijvoorbeeld niet 'dentomaxillair orthopeed' als je een orthodontist bedoelt."
De CB wil bovendien dat het registratienummer van zorgverleners net als een Kamer van Koophandel-nummer voortaan vermeld staat op rekeningen, officiële stukken en websites.
Petitie
De wet BIG (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) bepaalt dat titels als 'arts' of 'verpleegkundige' beschermd zijn: alleen met de juiste opleiding en met inschrijving in het BIG-register mag iemand deze titel voeren. De CB zocht voor de de Gezondgids van juni ondermeer naar informatie over vijf bekende disfunctionerende artsen en vond in slechts één geval een 'beroepsbeperking' terug in het register en vindt daarmee dat de BIG faalt.
Op de site 'kiezen moet kunnen' staat alle informatie over de zorgcampagne. Hier kunnen consumenten ook aangeven welke verbeteringen zij zelf het liefst zien in de gezondheidszorg.
- Consumentenbond