Huisartsenposten hebben het ongekend druk. Bij de telefooncentrale staan patiënten soms tot een uur in de wacht met klachten die eigenlijk geen spoed zijn. De huisartsenposten zijn bang dat echte spoedgevallen in de knel komen.
Dat meldt het Algemeen Dagblad. Al eerder meldde de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) dat het ‘aanzienlijk drukker’ is op de huisartsenposten. Sinds de laatste versoepeling van de coronamaatregelen, bellen mensen sneller om een arts te spreken. Huisartenposten worden belast met honderden telefoontjes meer dan eerder, maar het aantal daadwerkelijke consulten op de posten is niet hoger dan voor corona.
Door de drukte hangen patiënten soms tot een uur in de wacht. Ook de spoedlijn wordt vaker gebruikt om snel contact te zoeken met een arts, terwijl het lang niet altijd om spoedgevallen gaat. Patiënten bellen voor insectenbeten of komen met vragen over een vaccinatiebewijs dat nog niet binnen is.
Zonder afspraak naar huisartsenpost onwenselijk
Daar bovenop komt dat veel mensen zonder afspraak naar de huisartsenpost rijden. “Dat is heel onwenselijk,” zegt Henk Meussen, manager van Huisartsendienst Arnhem tegen het AD. Meussen noemt het begrijpelijk dat je met een snijwond alvast in de auto stapt, maar het is niet de bedoeling om met een klacht langs te komen waarmee je ook kunt wachten tot het spreekuur van de huisarts.
Huisartsenposten roepen mensen daarom op om alleen bij spoed te bellen en vooral niet langs te komen zonder afspraak. Ze hopen dat patiënten bij klachten eerst op thuisarts.nl kijken, indien mogelijk wachten tot het spreekuur van de huisarts en pas bellen bij twijfel of wanneer het echt noodzakelijk is.
- Algemeen Dagblad