BAARN - Kwijlen bij een nieuwe auto of een mooi paar schoenen. We gebruiken de uitdrukking, maar nu blijkt het ook echt waar. Sommige mensen produceren meer speeksel bij het zien van geld of een sportauto.
Dit schrijft David Gal van de Northwestern University in het Journal of Consumer Research. Voor het onderzoek stelde Gal de speekselproductie vast voor en na het zien van afbeeldingen van geld. Hij bevroeg de deelnemers ook of zij zich machtig voelden, of dat juist een gevoel van macht ontbrak.
Macht
"Het belangrijkste resultaat was dat de deelnemers die meer speeksel produceerden bij het zien van geld, zich niet machtig voelden.", schrijft Gal. "Dit suggereert dat mensen meer speeksel produceren als het gaat om een (niet-eetbaar) product dat zij sterk wensen om hun doelen te kunnen behalen.
Auto's
Hetzelfde onderzoek voerde Gal uit met sportauto's. Hij maakte gebruik van mannelijke testpersonen en vroeg de mannen voor het onderzoek of zij op zoek waren naar een partner. Uit eerder onderzoek is namelijk gebleken dat mannen die indruk willen maken op vrouwen meer luxe goederen aankopen. De mannen die op zoek waren produceerden beduidend meer speeksel bij het zien van een sportauto, dan de hun geslachtsgenoten zonder dit doel.
Beloning
Maar waarom gaan we kwijlen van geld of sportauto's? "Een mogelijke verklaring is dat een gewenst object, of het nou biologisch of niet biologisch is, hetzelfde beloningssysteem in de hersenen activeert.", aldus Gal. "Kwijlen is dan het simpele gevolg van de activatie van dit beloningssysteem."
- Science Newsline