'Menstruatiecyclus beïnvloedt shopgedrag''

Getty Images

BAARN - Vrouwen besteden meer aandacht aan hun uiterlijk tijdens de vruchtbare fase van hun menstruactiecyclus. Daarbij geven ze in die periode ook meer geld aan kleding.

Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd aan de John Molson School of Business, begin dit jaar gepubliceerd in het Journal of Consumer Psychology. Wetenschapper Gad Saad liet 59 vrouwen gedurende 35 dagen nauwkeurig bij houden hoeveel calorieën ze aten, welke kleren ze aantrokken, wat voor beautyproducten ze gebruikten en welke aankopen ze deden.

ResultatenIn de dagelijkse patronen van de vrouwen zagen de onderzoekers duidelijk de menstruatiecyclus terug. Tussen de 8e en 15e dag, de vruchtbare periode, van de menstruatiecyclus waren de vrouwen het meest met het uiterlijk bezig.

"Bij onze voorouders richtten vrouwen zich tijdens de vruchtbare periode meer op voortplanting, omdat de kans op bevruchting dan het grootst was", aldus Saad. "Diezelfde lichamelijke en psychologische mechanismen zorgen er nu voor dat vrouwen meer producten aankopen die van belang zijn voor de voortplanting. Producten die hen aantrekkelijker maken voor een partner."

BewustzijnTijdens de vruchtbare periode was de calorie-inname ook beduidend lager. Vrouwen bleken het meeste te eten tijdens de 'onvruchtbare' fase van de 16e tot de 28e dag. Volgens Saad is dit ook evolutionair bepaald. "De invloed van de menstruatiecyclus op het gedrag van vrouwen is groter dan ze misschien denken. Het is dan ook belangrijk dat zij zich hier bewust van zijn."

Bron 
  • Medical News Today