NIJMEGEN - Hoe meer alcohol er gedronken wordt op televisie, hoe meer alcohol de kijker thuis drinkt. Dat ontdekte gezondheidswetenschapper Renske Koordeman, die haar onderzoek presenteerde op een internationaal congres over binge drinking.
Voor het onderzoek heeft Koordeman de film What happens in Vegas gebruikt. In de originele versie gooien Ashton Kutcher en Cameron Diaz zichzelf geregeld vol met drank, in de brave versie werden al deze stukken eruit geknipt.
Elke versie werd bekeken door een groep jongeren, waarbij ze zoveel drank uit de koelkast mochten pakken als ze wilden. Het resultaat was duidelijk: de mannelijke jongeren pakten ongeveer twee keer zo vaak een nieuw biertje als de hoofdpersonen uit de film dat ook deden, dan de jongeren die de brave versie van de film zagen. De vrouwen waren minder gevoelig voor het drankgebruik van Ashton en Cameron.
DWDD
Wat zegt dit nu over het effect van alcoholgebruik in andere televisieprogramma’s als bijvoorbeeld De Wereld Draait Door? Koordeman: "Dat is moeilijk om te zeggen omdat ik alleen de film heb onderzocht, maar je kunt wel verwachten dat dit hetzelfde effect heeft."
De onderzoekster is echter niet van mening dat alcohol op tv dan maar helemaal verboden moet worden. "Het is goed dat mensen bewust worden van het effect dat alcohol op televisie kan hebben. Maar het gaat te ver om het te verbieden, alcohol hoort er toch een beetje bij."
- Radboud Universiteit Nijmegen