HILVERSUM - Eén op de vier vrienden keert je de rug toe wanneer je dodelijk ziek zou worden. En een derde zou een dodelijke zieke vriend eigenlijk vaker willen zien, maar gaat er toch niet heen.
Dat blijkt uit resultaten van een onderzoek naar het contact met dodelijk zieken, dat in opdracht van SIRE (Stichting Ideële Reclame) is gedaan.
De uitkomsten van het onderzoek zijn voor SIRE reden om te starten met een nieuwe campagne. In de campagne 'ikbenernog' speelt deze zin een belangrijke rol.
Als boodschap vanuit dodelijk zieken, om aan te geven dat ze wel degelijk nog in het leven staan. Maar ook vanuit omstanders, om dodelijk zieken een hart onder de riem te kunnen steken met het gegeven dat ze er nog zijn voor ze.
Hoewel de meeste Nederlanders weten dat dodelijk zieken behoefte hebben aan contact en vaak te kampen hebben met eenzaamheid, wordt het contact toch vaak uitgesteld. Meer dan de helft van de Nederlanders voelt zich snel bezwaard om contact op te nemen met een dodelijk zieke.
- SIRE (Stichting Ideële Reclame)